sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Juoksua ja volttikäännöksiä

Jätin puolimaratonin juoksematta, eikä sitten lopulta napannut juosta myöskään kymppiä siellä, se olisi tuntunut niin laihalta korvikkeelta. Sen sijaan olen juoksennellut juuri niin miten on sattunut huvittamaan. Pari kertaa olen juossut intervalleja, kerran 12 x 60 m spurtteja (oli ihan kamalaa, mutta niiiiin tehokasta) ja noiden lisäksi lähinnä vauhtikuntolenkkejä. Hitaasti juokseminen ei nyt tunnu nappaavan, joten tehdään mitä huvittaa. Ihan varmasti tulee taas niitäkin aikoja kun tahtoo juosta hitaasti.

Jalat eivät kestä kovin montaa lenkkiä viikossa, joten uimassa on tullut taas käytyä vähän enemmän. Volttikäännöstä olen jo varmaan vuoden verran harjoitellut harjoitellut jos uimahallissa on ollut tilaa niin etten ole muiden tiellä (ja sen verran kun on mieli tehnyt, en ole väkisin treenannut sitä jos ei ole napannut) ja aina silloin tällöin päädyssä kokeillut miten se sujuu. Olen jatkuvasti kärsinyt vinoon menevästä käännöksestä, se on lähtenyt heti alusta jotenkin kieroon ja siinä vaiheessa kun jalat osuvat seinään, olen ollut jo melkein naama alaspäin ymmärtämättä miten olen siihen päätynyt ja ilman oikein minkäänlaista kontrollia käännökseen. Olen epäillyt jonkunlaista yhteyttä selkävaivoihini, että olisin niiden takia noin toispuoleinen.

Eilen kuitenkin tapahtui jotain kummaa. Lähestyin päätyä ja ajattelin että kokeillaan taas sitä volttikäännöstä, tästä nyt vaan pää edellä. Tuntui kuin päässä olisi jokin napsahtanut kohdalleen, yhtäkkiä se käännös vaan meni ihan hallitusti suoraan ja olin suoraan selälläni kun jalat osuivat seinään. Siitä eteenpäin se sujui joka ikinen kerta. Ilmeisesti pään ajatteleminen oli se taikakeino, tähän mennessä olin jo ehtinyt yrittää kaiken muun ajattelemista eikä mikään ole auttanut. Tosin käännöksen loppu pitää nyt opetella uudestaan, en osaa kääntyä oikeinpäin koska en ole aikaisemmin tullut ulos käännöksestä selälläni. Eilen homma meni aikamoiseksi räpiköinniksi, mutta nyt olen taas tihrustanut videoita ja tajuan vähän paremmin miten sieltä seinästä pitäisi lähteä eteenpäin.

Eniten olen käännöksen (ja uintitekniikan muutenkin) opettelussa katsonut tätä videota. Itse asiassa näitä on neljän videon sarja, tämä on mm. volttikäännöksen opettava numero 2. Käännöksistä aletaan puhua 4.35 ja neuvot käännöksen opetteluun ihan aloittelijalle alkavat 7.20. Lindsay Benko on jonkin aikaa pitänyt hallussaan 400 metrin vapaauinnin maailmanennätystä ja voittanut olympiakultaa, todellakin siis tietää mistä puhuu. Kannattaa katsoa, tosi hyvä opetusvideo.


Videoista puheen ollen, toinen video jota olen tihrustanut vapaauintitekniikkani hiomiseksi on Ryan Lochten pitämältä klinikalta. Videon laatu ei ole mikään paras, mutta tässä Lochte näyttää mitä harjoituksia tekee itse. Jotkut noista ovat olleet sellaisia joiden olen jo ihan ekan kokeilun jälkeen huomannut parantaneen asentoani tai tekniikkaani.


Muista videoista on tullut katsottua ainakin hidastuksia Michael Phelpsin ja Ian Thorpen uinnista. Youtubesta löytyy aika paljon hyviä videoita ihan huippu-uimareidenkin tekemänä, kannattaa käydä kaivelemassa niistä vinkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti